veiligheid

De motorische ontwikkeling van kinderen verloopt met vallen en opstaan. Denk maar aan het leren kruipen, lopen, rennen en fietsen. Door de kinderen ruimte te geven om fouten te maken kunnen ze tot leren komen. Ouders en verzorgers geven de kinderen die vrijheid, maar wel in een veilige omgeving!

Veilig plaatsen

Het veilig plaatsen van de glijbaan is heel belangrijk.
Het moet op een stabiel vlak worden neergezet, zo ver mogelijk van de rand af. Zet de glijbaan op de juiste hoogte, afhankelijk van het niveau van uw kind (zie het kopje veilig leren glijden) Zorg ervoor dat er voldoende ruimte is voor en naast de baan, zodat de kinderen zich niet kunnen bezeren aan een kast of een ander voorwerp. Bedenk van te voren hoe de kinderen op een veilige manier op de glijbaan kunnen klimmen, en laat ze dit ook zien. Als er meerdere kinderen tegelijk glijden is het handig om af te spreken dat ze niet voor de baan gaan lopen, maar langs de zijkant. Dit om botsingen te voorkomen.

Veilig leren glijden

Glijden is in het beweginsonderwijs een onderdeel van de leerlijn balanceren, waarbij het spanningsveld steeds ligt tussen het uit evenwicht geraken ten opzichte van het weer in evenwicht komen. Bij het glijden is dit goed te zien aan kinderen die nog niet zittend kunnen glijden, omdat ze anders omvallen. Hele jonge kinderen glijden dan ook op hun buik met de voeten als eerste. Oudere kinderen daarentegen kunnen vaak al staand glijden, en sommige zelfs ondertussen kunstjes doen!

Er zijn enorme verschillen in de ontwikkeling zichtbaar tussen kinderen!
Het mooiste is als ieder kind op zijn eigen niveau kan glijden, en dan het liefst allemaal op dezelfde baan.

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dit heel goed mogelijk is. Hieronder heb ik weergeven hoe je het arrangement (de opstelling van de baan) en de uitvoeringswijze (de manier van glijden) kan aanpassen aan het niveau van de kinderen.

Arrangement

een korte baan is gemakkelijker dan een lange.
een horizontale baan is gemakkelijker dan een schuine.

uitvoeringswijze

liggend is gemakkelijker dan zittend glijden.
zittend is gemakkelijker dan staand.
zonder glijmatje is gemakkelijker dan met.
niet draaien is gemakkelijker dan wel draaien (kunstjes)
met hulp is gemakkelijker dan zonder hulp.
individueel is gemakkelijker dan gezamenlijk.

voorbeeld
Stel dat ik veilig wil glijden met een kinderen van 1, 4 en 7 jaar op dezelfde baan. Dan kijk ik eerst naar het niveau van de kleinste: op welke hoogte is het voor dat kind veilig? Ik zet de baan dan van een laag vlak af (arrangement) en help het kind van 1 om met zijn voeten naar beneden op zijn buik te glijden. Voor de grotere kinderen is dit natuurlijk wel wat saai! Voor hen zal je tips kunnen geven over de uitvoeringswijze. Voor het kind van 4 is het zittend glijden op een glijmatje vast al uitdagend genoeg, maar voor het kind van 7 moet het waarschijnlijk spannender. Die kan je leren om er staand vanaf te glijden, eerst zonder glijmatje en met hulp. Denk er aan dat als je het arrangement een stap moeilijker maakt (de baan van een hoger vlak) je bij de uitvoeringswijze vaak een stap terug moet doen (bijvoorbeeld eerst zonder matje glijden, of weer met hulp)

Op deze manier kun je steeds het arrangement en de uitvoeringswijze aanpassen en zijn er vele mogelijkheden om veilig te glijden op het niveau van uw kind.

hier komt een voorbeeldfilmpje over veilig leren glijden en het aanpassen van het arrangement en de  uitvoeringswijze.